Nieuwsbrief – juni 2018

Te klein voor een controller, maar te groot voor zonder?

Is jouw bedrijf te klein voor een controller, maar te groot voor zonder? Wist je dat wij parttime controllers in huis hebben? Zij staan jou bij als business partner op strategisch niveau. Zo vaak en wanneer jij het wilt.

Toch uitkering voor ondernemende moeders

Kreeg jij tussen 2005 en 2008 een kind? Dan heb je met terugwerkende kracht nog recht op een zwangerschapsuitkering. Doe wel vóór 1 oktober 2018 bij het UWV de aanvraag voor deze uitkering.

Een passende financiering voor jouw investering

Wil je groeien met je onderneming? Of heb je investeringsplannen? Dan zul je voldoende kapitaal moeten hebben. Vind je het lastig om aan investeringskapitaal te komen? Dan helpen we je graag.

Waarom de relatie ondernemer-accountant zo belangrijk is

Als de relatie met je accountant een verplicht nummertje is, doe je serieus iets niet goed. Het is een broodnodig contact dat je als ondernemer ontzettend veel kan opleveren. Voorbeelden zijn er legio.

Te klein voor een controller, maar te groot voor zonder?

Is jouw bedrijf groot genoeg voor een administrateur, maar te klein voor een controller? Wist je dat wij parttime controllers in huis hebben? Zij staan jou graag bij als business partner op strategisch niveau. Zo vaak en wanneer jij het wenst. Een slimme oplossing die je in de praktijk veel kan opleveren.

Veel mkb’ers hebben behoefte aan administratieve ondersteuning en een gedegen analyse van de cijfers. Bij kleinere ondernemingen wordt deze rol meestal vervult door één persoon. Dat gaat doorgaans prima, zolang geen strategische stappen gemaakt hoeven worden, stelt Mark Rebbens, ondernemerscoach en relatiebeheerder bij De Jong Accountants en Adviseurs.

Een oplossing op maat
“Zodra een onderneming groeit, wordt vaak snel duidelijk dat de taken van een administrateur en controller zelden één persoon op het lijf geschreven zijn. Een administrateur is heel precies en moet zich focussen op de cijfers om alles kloppend te houden. Een controller moet juist door de cijfers heen kijken, relaties leggen en analyseren welke stappen nodig zijn”, aldus Mark.

Veel mkb’ers worstelen met deze dubbelrol. “De oplossing om een eigen controller in dienst te nemen, is echter vaak weer een stap te ver. Deze geluiden horen we vaak. Reden voor De Jong Accountants en Adviseurs om bedrijven een oplossing op maat te bieden.”

Parttime controller
Die oplossing bestaat uit een parttime controller, op afroep. Hij komt dus zo vaak langs als dat jij het wenst.
Met behulp van een online dashboard en kwartaalgesprekken geeft hij inzicht en signaleert hij besparingen en kansen. En hoe je invloed kunt uitoefenen op belangrijke cijfers.

“Hoewel hij parttime inzetbaar is, krijg je een business partner op strategisch niveau aan je zijde. Iemand die je gevraagd en ongevraagd advies geeft. Doel hiervan is uiteraard de efficiency van je bedrijf verhogen. Hierdoor krijg je zelf meer mogelijkheden voor verdieping van je kerntaken. De controller kijkt over je schouder mee met de bedrijfsvoering, adviseert op strategisch niveau en geeft je sturing in de juiste richting.”

Administratiescan
Heb je toch liever zelf iemand in dienst op jouw administratie? Laat ons dan jouw administratieproces vooraf stroomlijnen. Zo weet je zeker dat er binnen jouw bedrijf op zo efficiënt mogelijke manier gewerkt wordt. We garanderen hier zelfs bij dat jouw administratie je geld zal opleveren. Meer informatie over onze administratiescan vind je hier.

Passende financiering voor jouw investering

Wil je groeien met je onderneming? Of heb je investeringsplannen? Dan zul je voldoende kapitaal moeten hebben. Vind je het lastig om aan investeringskapitaal te komen? Dan helpen we je graag.

Alternatieve financieringsvormen
Banken zijn de laatste jaren terughoudend geworden met het verstrekken van kredieten en leningen.
Wie wil groeien met zijn bedrijf is dan ook grotendeels afhankelijk van alternatieve
financieringsvormen. Voor veel ondernemers is niet duidelijk waar deze aan te boren. Wij weten dat wel en helpen jou hier graag bij.

Vele oplossingen
Onze financieringsspecialisten kennen vanuit hun grote netwerk en ruime ervaring vele oplossingen voor investeringsvraagstukken. Uiteraard zorgen we dat je financieringsaanvraag ook een kans van slagen heeft. We helpen je dan ook een gedegen plan op te stellen, bundelen deze met de benodigde cijfers en dienen deze bij een passende investeerder in.

Haalbaarheid toetsen
Wil je direct kijken of jouw investeringsplan een kans van slagen heeft? Stuur je verzoek naar mrebbens@dejongacc.nl .

Toch uitkering voor ondernemende moeders

Kreeg jij tussen 2005 en 2008 een kind? Dan heb je met terugwerkende kracht nog recht op een zwangerschapsuitkering. Doe wel vóór 1 oktober 2018 bij het UWV de aanvraag voor deze uitkering.

Vrouwelijke ondernemers die tussen 2005 en 2008 een kind kregen kunnen alsnog een misgelopen uitkering van 5.600 euro aanvragen bij uitkeringsinstantie UWV. Het gaat om een uitkering die was geregeld in de Waz, de Wet arbeidsongeschiktheid zelfstandigen. Die werd in 2004 opgeheven, waardoor vrouwelijke ondernemers die zwanger werden er geen aanspraak meer op konden maken.

In 2008 kwam er een nieuwe regeling. Na jarenlang procederen besloot toenmalig minister Asscher vorig jaar dat de groep vrouwen die misgreep, alsnog een uitkering kan aanvragen. Dat kan bij het UWV, tot 1 oktober 2018.

20.000 vrouwen
Volgens Koen de Jong weten lang niet alle vrouwen die er recht op hebben van dit nieuws. “Daarom besteden wij er in onze nieuwsbrief extra aandacht aan. Het gaat om ongeveer 20.000 vrouwen. Heb jij er recht op? Dan kun je het formulieren downloaden bij het UWV en die met de pen invullen.”

De uitkering van circa 5.600 euro zal in januari 2019 worden uitgekeerd. De Belastingdienst is ervan op de hoogte. Het bedrag telt op bij het gezinsinkomen en kan van invloed zijn op het aanspraak kunnen maken op toeslagen. Bij vragen helpen we je uiteraard graag. Neem daarvoor contact op met Mark Rebbens via mrebbens@dejongacc.nl.

Waarom de relatie ondernemer-accountant zo belangrijk is

Als de relatie met je accountant een verplicht nummertje is, doe je serieus iets niet goed. Het is een broodnodig contact dat je als ondernemer ontzettend veel kan opleveren. Voorbeelden zijn er legio, vertelt Koen de Jong.

Noodzakelijk kwaad
Voor veel ondernemers is de boekhouding een noodzakelijk kwaad. Als het niet verplicht zou zijn om alles keurig op orde te hebben (en houden), zouden velen de administratie en alle verplichtingen het liefst laten voor wat het is. Het is een bekend geluid dat we als accountants regelmatig bij klanten opvangen.

Vooruitkijken
Als boekhouden niet in je DNA zit, is de inbreng van een accountant natuurlijk zeer welkom. Maar ook voor wie wel handig is met cijfers, is een accountant onmisbaar. Een goede accountant kijkt namelijk samen met jou vooruit, geeft je advies op basis van actuele cijfers en maakt strategische plannen voor je toekomst. Precies wat jouw onderneming nodig heeft.

Grip op je cashflow
Koen de Jong legt uit hoe belangrijk de relatie met de klant is. “Elke ondernemer krijgt bij ons 4 gratis adviesgesprekken per jaar. Accurate data vormen altijd de basis van zo’n adviesgesprek. Daarom koppelen we systemen van onze klanten zoveel mogelijk aan die van ons. Dankzij deze slimme online administratie kunnen we ondernemers dashboards bieden waarmee zij direct zien hoe zij ervoor staan. En belangrijker nog: bijsturen waar dat nodig is. Zo houden ondernemers grip op hun cashflow.”

Vooruitkijken en adviseren
De cijfers in de dashboards zijn gebaseerd op de cijfers die de ondernemer zelf belangrijk vindt, de zogenoemde kpi’s (kritische prestatie indicatoren). “Op basis van deze kpi’s plannen onze accountants vier adviesgesprekken in. We kijken dan per klant vooruit en baseren daarop ons advies.”
Elk adviesgesprek heeft een zakelijke agenda met verplichte punten die relatiebeheerders aanstippen tijdens het gesprek met klanten. Daarnaast hebben we een kwartaalthema dat we altijd meenemen, bijvoorbeeld ‘debiteuren’ of ‘pensioen in eigen beheer’.

Efficiënter werken en kosten besparen
“Uiteraard vragen we ook vooraf aan onze klant welke onderwerpen hij op de agenda wil plaatsen.
Dan weet je wat je kunt verwachten en je erop voorbereiden.” Volgens Koen zijn de gratis adviesgesprekken een enorme stimulans voor de ondernemersgeest. “Met uiteindelijk een efficiëntere bedrijfsvoering, kostenbesparingen én betere resultaten tot gevolg.” Wil je meer informatie? Lees dan meer op Baaz.nl of neem dan contact op met Mark Rebbens via mrebbens@dejongacc.nl.

MEER WETEN?

VRAGEN?

+31 73 656 25 81